نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1920
-
الف
+

همایش مولانا در قرقیزستان برگزار شد

کنفرانسی با موضوع «جلال الدین رومی» در قرقیزستان به میزبانی سفارت‌ ایران، تاجیکستان، افغانستان و ترکیه آغاز به کار کرد.

کنفرانسی با موضوع «جلال الدین رومی» در قرغیزستان به میزبانی سفارت‌ ایران، تاجیکستان، افغانستان و ترکیه آغاز به کار کرد.

به گزارش آی فیلم 2 ، کنفرانسی با موضوع «شخصیت، عرفان، کلام و انسان‌گرایی مولانا جلال الدین رومی» صبح امروز در «ماناس» دانشگاه ترکی- قرقیزی با حضور کارشناسان، اساتید، سفیران ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه و قرقیزستان آغاز به کار کرد.

این جلسه به میزبانی رایزنی فرهنگی ایران، دانشگاه ماناس، سفارت‌خانه‌های ایران، ترکیه، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد و هدف آن آشنایی بیشتر با آثار جلال الدین رومی و بررسی آخرین مطالعات تحلیلی مربوط به شعرهای آن نویسنده بزرگ فارسی است.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس ، «علی مجتبی روزبهانی» سفیر ایران، «چنگیز کمال فیرات» سفیر ترکیه، «محمد عیسی مسیح» سفیر افغانستان، «عالمزاده سهراب حاجی» سفیر تاجیکستان و نمایندگان جامعه علمی کشورهای مذکور در سخنانی ، جلال الدین رومی را معرفی کردند.

همچنان «مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در قرقیزستان با اشاره به نقش «مولانا» در ادبیات جهان اظهار داشت:«جلال الدین محمد رومی شاعر بزرگ فارسی یکی از ستارگان آسمان فرهنگ و معنویت جهان است که در ماه اکتبر مراسم بزرگداشت وی در ولایت «اردبیل» ایران برگزار می‌شود.»

سفیر ایران ادامه داد: «این شخصیت بزرگ ، ستاره آسمان فرهنگ بوده و 70 هزار بیت شعر دارد . وی پس از دیدار با «شمس تبریزی» از اندیشه‌های او آگاه شد و سفر عرفانی خود را آغاز کرد.

وی افزود: «مولانا جلال الدین با بهره گیری از سرچشمه زلال دین اسلام، آیات قرآن و کلام پیامبر و همچنان با استفاده از منابع ادبی و عرفانی زبان فارسی که مهمترین زبان در پهنه فلات در منطقه «آناتولی»، شبه قاره آسیای مرکزی و قفقاز آن زمان بود شاهکار خود را آفرید.»

سفیر ایران تصریح کرد: «بی شک آثار به جا مانده از عرفان، عشق و معنویت مولانا می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد. پیام وی قربانی کردن خود بود و همه آنچه را که داشت در این راه استفاده کرد.»

وی خاطر نشان کرد: «برگزاری اینگونه نشست‌های فرهنگی یکی از مهمترین راه‌های بهبود مناسبات بین ملت‌ها و دولت‌ها است و شخصیت‌هایی همچون مولوی، «نظامی»، ماناس و «آبای» می‌توانند در این مسیر همراه و یاور ما باشند.»

فارس نوشت: در این کنفرانس نمایشگاه نقاشی به میزبانی نماینده گی فرهنگی ترکیه و نمایشگاه کتاب به میزبانی رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان نیز برگزار شد.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر